Vaarallisten aineiden kuljetus, esimerkiksi maa- tai ilmateitse, vaatii oikeanlaista osaamista ja lakiperusteisten säädösten noudattamista. Lue mitä säädökset edellyttävät, mitkä kurssit ovat pakollisia ja miten kouluttautuminen vähentää riskejä.
Varmista toimintasi lainmukaisuus
Hälyttävän monet yritykset ja toimijat lähettävät tai kuljettavat vaarallisia aineita säädösten vastaisesti – jopa tietämättään. Erityisesti akkujen lähetykseen liittyy turvallisuusvaatimuksia, joita kaikki kuljetusketjun organisaatiot eivät noudata.
Kun lähetämme vaarallisia aineita, mukaan lukien akkuja, lainsäädäntö edellyttää meiltä vähintään ns. Tiedostavaa koulutusta (englanniksi tunnetaan nimellä Awareness training). Tämä on vähimmäisvaatimus jokaiselle vaarallisten aineiden kuljetusketjussa toimivalle henkilölle. Kaikki akut luokitellaan vaarallisiksi aineiksi – olivat ne kiinni elektroniikkalaitteissa tai niistä irrallisena. Tästä johtuen yllättävän monet akkuja lähettävät tai akkuja sisältäviä tuotteita käsittelevät yritykset eivät noudata yleisiä säädöksiä. Määräysten rikkominen lisää turvallisuusriskejä ja voi pahimmassa tapauksessa johtaa vakaviin onnettomuuksiin ja sanktioihin.
Yllättävän monet akkuja lähettävät tai akkuja sisältäviä tuotteita käsittelevät yritykset eivät noudata yleisiä säädöksiä
Koko kuljetusketju, mukaan lukien pakkaajat, lähettäjät, kuljettajat, lastaajat ja purkajat kantavat kaikki vastuuta siitä, että toiminta täyttää lain edellyttämät vaatimukset. Kun vaarallisia aineita käsitellään ja kuljetetaan, on tärkeää ottaa huomioon oikeat merkinnät, pakkausvaatimukset ja dokumentointi. Henkilöstö tulee kouluttaa, jotta toiminnan asianmukaisuus voidaan varmistaa kuljetuksen jokaisessa vaiheessa.
Mikäli organisaationne haluaa tukea vaarallisten aineiden pakkaamiseen ja lähettämiseen, voit tutustua meidän Vaarallisten aineiden pakkaus- ja lähetyspalveluihin.
Mitä koulutuksia henkilöstölle kannattaa järjestää?
Jotta yrityksen toiminta on turvallista ja lainmukaista, tulee henkilöstö kouluttaa tarvittavilla koulutuksilla. Koulutuksien valinta riippuu vaarallisten aineiden kuljetusmuodosta, eli kuljetetaanko niitä esimerkiksi maa-, ilma-, meri- tai rautateitse sekä siitä, mitä vaarallisia aineita kuljetetaan.
Suomessa vaatimus tiedostavaan koulutukseen yhteisesti kaikissa kuljetusmuodoissa tulee myös kansallisesta VAK-laista ja -asetuksesta, jotka velvoittavat työnantajaa huolehtimaan siitä, että henkilöstöllä on tehtäviensä mukainen koulutus.
Lue lisää VAK-lainsäädännöstä Finlexin sivuilta
Vaarallisten aineiden kuljetuksen vaatimukset kuljetusmuodoittain
Koulutuksien tarkoituksena on varmistaa, että koulutettavat tuntevat kuljetukseen liittyvät vaarat ja turvallisuusvaatimukset.
Maantiekuljetukset
Vähimmäisvaatimus* kaikille kuljetusketjuun kuuluville: Tiedostava koulutus vaarallisten aineiden kuljetukseen (eng. Awareness training)
*Vaatimus perustuu ADR-sopimukseen: kohdan 1.3 mukaan kaikki vaarallisten aineiden kuljetukseen osallistuvat (esim. lähettäjät, pakkaajat, kuormaajat, kuljettajat, vastaanottajat) on koulutettava heidän vastuunsa ja tehtävänsä mukaisesti.
Merikuljetukset
Vähimmäisvaatimus* kaikille kuljetusketjuun kuuluville: Tiedostava koulutus vaarallisten aineiden kuljetukseen (eng. Awareness training)
*Vaatimus perustuu IMDG Code-sopimukseen: kohdan 1.3 mukaan kaikki vaarallisten aineiden kuljetukseen osallistuvat (esim. lähettäjät, pakkaajat, kuormaajat, kuljettajat, vastaanottajat) on koulutettava heidän vastuunsa ja tehtävänsä mukaisesti.
Ilmakuljetukset
Vähimmäisvaatimus* kaikille kuljetusketjuun kuuluville: Tiedostava koulutus vaarallisten aineiden kuljetukseen (eng. Awareness training)
*Vaatimus perustuu IATA DGR-sopimukseen: kohdan 1.5 ja CBTA-viittauksen mukaan kaikki vaarallisten aineiden kuljetukseen osallistuvat (esim. lähettäjät, pakkaajat, kuormaajat, kuljettajat, vastaanottajat) on koulutettava heidän vastuunsa ja tehtävänsä mukaisesti.
Rautatie- ja sisävesikuljetukset
Vähimmäisvaatimus* kaikille kuljetusketjuun kuuluville: Tiedostava koulutus vaarallisten aineiden kuljetukseen (eng. Awareness training)
*Vaatimus perustuu RID (rautatie) ja ADN (sisävesi) sopimuksiin, jotka edellyttävät kaikkien kuljetukseen osallistuvien asianmukaisen koulutuksen heidän vastuunsa ja tehtävänsä mukaisesti.
Lisätietoa akkujen kuljetuksesta
Litiumioni- sekä natriumioniakut luokitellaan vaarallisiksi aineiksi, ja niiden käsittely sekä lähetys vaatii erityistä tarkkuutta turvallisuusriskien minimoimiseksi.
Litiumakkuja koskee IATA-säännökset ja akun tehosta riippumatta kaikkien kuljetukseen osallistuvien tulee käydä IATA DGR 1.6-kohdan mukainen Tiedostava koulutus vaarallisten aineiden kuljetukseen. Koulutus kestää kuusi tuntia.
Tehokkaiksi luokiteltujen akkujen viitearvot
Litium-ioni (UN 3480/3481) | Litium-metalli (UN 3090/3091) |
≤ 20 Wh per kenno | ≤ 1 g litiumia per kenno |
≤ 100 Wh per akku | ≤ 2 g litiumia per akku |
Mikäli kuljetettavat akut ylittävät edellä mainitut rajat, vaaditaan IATA-säännöksen mukainen IATA DGR 1.5 koulutus. Koulutus kestää 2pv ja koulutukseen sisältyy loppukoe. Linkki koulutukseen.
Huolettaako pakkaus- ja lähetysasiat?
Tarjoamme myös Vaarallisten aineiden lähetys- ja pakkauspalvelua. Hyödyntämällä Preston pakkauspalveluita varmistut siitä, että tuotteet on varmasti pakattu ja lähetetty voimassaolevien kuljetusmääräysten mukaisesti. Kun me huolehdimme tästä vaativasta, resursseja vievästä osa-alueesta, organisaationne pystyy täydellä teholla keskittymään omaan ydinosaamiseen ja toiminnan tehokkuuteen.
Palvelu ei korvaa henkilöstön lain velvoittamaa kouluttautumista, vaan on tarkoitettu tukipalveluksi organisaatioille.
Henkilöstön kouluttaminen on yhteistä turvallisuutta edistävä vastuullinen teko
Säännökset ovat luotu ihmisten, omaisuuden ja ympäristön turvallisuuden takaamiseksi. Varmistathan siis, että yrityksesi toimii lainmukaisesti sekä vastuullisesti, ja tarvittaessa ilmoita henkilöstösi heti koulutukseen. Meiltä löydät sopivan koulutuksen joka tilanteeseen.
Kiinnostavaa luettavaa...
Lisää aihepiiristä

Yrityskauppa laajentaa Preston palvelutarjontaa vaarallisten aineiden kuljetuksiin ja käsittelyyn

Litiumakku voi räjähtää – toimi oikein palotilanteessa
